Wie op zoek is naar een product of een bepaalde dienst gaat vaak eerst even googelen. Het zou geweldig zijn als bij iemands zoekopdracht uitgerekend jóuw site gevonden wordt en op de eerste pagina van de organische resultaten staat.
Maar hoe zorg je ervoor dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren? Die garanties krijgt niemand, maar zoekmachine-optimalisatie (SEO, oftewel search engine optimization) draagt daar wél enorm aan bij.
In deze whitepaper laat ik je twee dingen zien. Ten eerste gaat het aantal bezoekjes aan jouw site stijgen als SEO op de juiste manier wordt inzet. Ten tweede heb ik, aangezien dat nog altijd geen garantie op meer leads of downloads geeft, ook enkele tips voor je om je site aantrekkelijker te maken voor je bezoekers.
Mijn SEO-tips gelden voor alle zoekmachines
Er zijn verschillende zoekmachines beschikbaar, zoals Bing of Yahoo, maar de meeste mensen maken gebruik van de zoekmachine van Google. Iedereen is behoorlijk gefocust op Google, maar hé, mijn bevindingen en tips werken zeker ook voor andere zoekmachines, omdat ze grotendeels op dezelfde manier werken.
Oké, even in het kort hoe een zoekmachine werkt
Een zoekmachine heeft veel weg van een mierencolonne. Mieren struinen dag in, dag uit de complete omgeving af. Ze zijn continu op zoek naar slimme routes en ideale methodes om voedingsstoffen en de beste materialen te vinden.
Googlebots, de razendsnelle speurdertjes van Google, doen iets vergelijkbaars: ze ‘crawlen’ continu over het complete internet, op zoek naar verse of gewijzigde informatie. Per dag bezoeken deze Googlebots ruim 20 miljard websites! Alle beschikbare gegevens worden vervolgens op logische wijze opgenomen in de zoekresultatendatabase.
Zorg voor de beste antwoorden op zoekopdrachten
De Googlebot verzamelt content – tekst en beeld – en overige data en probeert dat als een geheel te interpreteren. Dus als op een site van een meubelspecialist een plaatje voorkomt met ‘bank’ in de bestandsnaam, dan snapt de bot dat het niet om een geldverstrekker gaat maar om een meubelstuk.
Een zoekmachine wil begrijpen dat op jouw site het beste antwoord is te vinden op een vraag van jouw klant. Om die reden is het goed benoemen van plaatjes plus ze in de juiste webomgeving te plaatsen van groot belang. Wie online goed gevonden wil worden, moet de bots van de zoekmachines voeren met heldere informatie.
Bovenaan in een zoekmachine komen is een kwestie van reputatie
Elke ondernemer wil op de eerste pagina van de zoekresultaten belanden met zijn site. Maar ja, iedereen weet ook dat een zoekopdracht soms wel tienduizenden resultaten oplevert, terwijl er maar 10 plekjes te vergeven zijn op die o zo belangrijke eerste pagina.
Voor een top 10-plek dient jouw site een uitzonderlijke reputatie te hebben. Deze reputatie wordt door zoekmachines op een ongelooflijk aantal factoren gebaseerd. Wat álle factoren nou exact zijn weten slechts een paar mensen aan de top van Google, maar door de jaren heen heb ik een goed beeld gekregen van zaken die een hogere ranking bevorderen.
Ik noem een aantal zaken.
1. Laat de content voldoen aan verwachtingen
De belangrijkste factor is de inhoud van jouw site: de content moet voldoen aan de verwachting van je bezoeker! Is de informatie goed geschreven en relevant voor mogelijke klanten? Voegt de content werkelijk iets toe aan wat men elders op het internet kan vinden? Is de gebruikerservaring, bijvoorbeeld het navigeren tussen pagina’s en het soepel kunnen bekijken van meerdere beelden, optimaal? Nou, dat dus. En als alles ook nog eens 100% probleemloos op een tablet of smartphone te bekijken is, is er al een heel grote stap gezet.
2. Maak de structuur technisch in orde
De structuur van je site is ook van groot belang voor een gunstige reputatie. Hoe is de site in pagina’s onderverdeeld, hoe is de structuur binnen die pagina’s en hoe duidelijk zijn de onderlinge verwijzingen ertussen? Als je de zogeheten sitemap uitstekend op orde hebt, ben je weer een stapje dichter bij een hoge ranking.
3. Zorg dat je bezoekers langer op je site blijven
Weet je toevallig hoe vaak je site op dit moment wordt bezocht? En weet je ook hoelang bezoekers er vervolgens nog rondkijken? Als de content van je site werkelijk interessant is en beantwoordt aan de verwachtingen, dan zit het met het bezoekersverkeer wel goed en, ook belangrijk, zullen die bezoekers ook weer terugkomen. Hoge bezoekersaantallen zijn al gunstig voor je reputatie, een bovengemiddeld lang verblijf van die bezoekers helemaal.
4. Zorg dat jouw autoriteit ook gedeeld wordt
Je hebt als ondernemer een bepaalde reputatie binnen jouw omgeving. Collega’s kunnen positief zijn over jouw expertise en willen dat misschien wel met anderen delen; zo werkt dat online. Elke keer als iemand een artikel van je deelt of een link naar een bepaalde pagina van jouw site plaatst, draagt dat bij aan jouw autoriteit. Helemaal als het van een branchegenoot komt die zélf ook als goed bekend staat. Hoe meer er op internet naar jou verwezen wordt, hoe beter dat is voor je reputatie.
5. Wees positief aanwezig op social media
Social media is ontzettend geschikt om op laagdrempelige wijze in contact te blijven met klanten en collega’s, en in gesprek te raken met mogelijk nieuwe klanten. Als autoriteit binnen het vakgebied kun je bijvoorbeeld met handige tips komen, direct vragen van mensen beantwoorden of in discussie gaan met branchegenoten. Het is allemaal goed voor een hogere ranking en misschien is dat dan ook wel de leukste manier om aan je online reputatie te bouwen.
Stap voor stap naar een hogere ranking
Nu je een goede indruk hebt van mogelijkheden om een betere sitereputatie te krijgen, gaan we kijken wat we daadwerkelijk kunnen doen. Als eerste moet je je afvragen: waarop wil je gevonden worden? We gaan uitzoeken wat de juiste zoekwoorden voor jouw site zijn.
Stel dat je een ondernemer in Amsterdam bent en handelt in lederen meubels van topkwaliteit. Voor welke zoektermen kies je? Op welk woord of welke woordgroep denk je het beste gevonden te worden?
Versla de concurrentie met betere termen
De optimale verhouding van zoekvolume en concurrentie bepaalt of een zoekterm daadwerkelijk scoort. Met ‘leren bank’ als enige zoekterm ga je het niet redden; het zoekvolume – het aantal mensen dat op dát woord zoekt binnen een bepaalde tijd – zal hoog zijn, maar de concurrentie voor zo’n term is dat ook. Er zullen veel branchegenoten al voor ‘leren bank’ hebben gekozen.
Locatie is belangrijk voor SEO
We gaan daarom op zoek naar aanvullende zoektermen die specifieker voor jouw onderneming gelden, zodat mensen met hun zoekopdracht daadwerkelijk bij jou uitkomen. Je moet weten: Google hecht veel waarde aan de locatie. Als je kiest voor ‘leren bank Amsterdam’ zal je al een hoop concurrenten uit andere plaatsen in het land achter je laten.
Voeg je ‘topkwaliteit’ toe, dan zal een grote groep koopjesjagers ook wegblijven, en met ‘exclusief’ wordt het voor de zoekmachine helemaal duidelijk: mensen uit de regio die op zoek zijn naar een exclusieve leren bank van topkwaliteit kunnen het beste naar jouw site verwezen worden.
Check zelf de concurrentie van een zoekterm
Wil je weten hoeveel concurrentie een zoekterm heeft? Tik dan bij een zoekmachine de door jou gewenste term of woordgroep in en je krijgt meteen te zien hoeveel zoekresultaten die term oplevert. Hoe specifieker je bent, hoe beter vindbaar je wordt.
Lijst compleet? Start met optimaliseren!
Het is de bedoeling dat er een zo groot mogelijke lijst gemaakt wordt van kenmerkende termen en woordgroepen waarop je gevonden wilt worden.
Zodra die lijst compleet is, kan de volgende stap gezet worden: het optimaliseren van de teksten op je site voor SEO.
Het is de bedoeling dat een term een paar keer voorkomt op een pagina. Zeker niet te veel; Google is daar streng in. Het gaat erom dat de teksten natuurlijk geschreven zijn, helder en bondig. Komt een bepaalde term wel érg vaak in een tekst terug, dan voelt de zoekmachine zich voor de gek gehouden worden en zal je site door de verstrekte penalty dalen in ranking.
Het is zaak om elke tekst op je site lekker leesbaar te krijgen. Val niet te vaak in herhaling en gebruik synoniemen van belangrijke zoektermen. Het gaat erom dat bezoekers een prettig leesbare site met relevante informatie krijgen voorgeschoteld. Elke zoekmachine zal dat waarderen.
Maak de achterkant van je site ook ijzersterk
Ik heb net veel aandacht besteed aan de voorkant (content, navigatie etc.) van je site, maar je moet niet vergeten dat er ook een onderliggende laag is die van groot belang is voor je SEO-strategie: de achterkant. Daar staan de korte samenvattende teksten die in de zoekresultaten te lezen zijn.
Ik herhaal het nog maar een keer:
een zoekmachine wil zo goed mogelijk begrijpen wat op jouw site te vinden is.
Het is daarom noodzakelijk dat elke belangrijke pagina van je site voorzien is van meta-titels en meta-omschrijvingen. Deze tekstjes ‘aan de achterkant’ vertellen namelijk aan de zoekmachine wat mensen op die pagina te zien of te lezen krijgen, en zijn zichtbaar op de pagina met zoekresultaten. Zorg dus dat alle titels en omschrijvingen kernachtig, relevant en overtuigend zijn.
Vul je metagegevens altijd goed in
Voor een goede ranking moeten de woorden die gebruikt worden voor de metagegevens van een pagina óók in de teksten op je site voorkomen. Als een belangrijke zoekterm niet bij de metagegevens staat, zullen mensen je niet snel op die term vinden.
Als de metagegevens helemaal niet worden ingevuld, tja, dan loop je een hoop bezoekers mis. De zoekmachine kiest dan een willekeurig tekstfragment van je site als verklarend tekstje bij de zoekresultaten. De kans is groot dat dat een niet al te relevant tekstje is dat bovendien na zo’n 155 tekens wordt afgebroken.
Tips voor goede metagegevens
Een meta-titel mag maximaal uit 64 tekens bestaan, dat is inclusief spaties. Zorg er sowieso voor dat het belangrijkste zoekwoord van de betreffende pagina erin voorkomt. Maak er wel een lopende zin van; zeven losse termen op een rij is onleesbaar.
De meta-omschrijving is een wervende samenvatting van ongeveer 155 tekens, wederom inclusief spaties. Maak van deze paginaomschrijving een lopend verhaaltje: het moet direct duidelijk zijn wat er op de pagina te vinden is. Gebruik altijd enkele zoektermen van de betreffende pagina.
Maak elke afbeelding leesbaar
Afbeeldingen zijn echt belangrijk voor een hoge ranking. Er wordt veel gezocht op afbeeldingen. Los daarvan dienen websites ook geschikt te zijn voor mensen met een visuele beperking. Het is dus zaak om aan de achterkant van je site het beeldmateriaal op orde te hebben.
Het is verstandig om elke afbeelding te voorzien van een goede naam. Een plaatje met een zwartkleurige iPhone 11 Pro erop dat IMG549.jpg heet valt voor een zoekmachine lastig te indexeren. Kies dan voor iphone11problack.jpg bijvoorbeeld.
Geef afbeeldingen een relevante alt-tekst
Vervolgens kun je het beeld uitgebreider beschrijven met een alt-tekst. Zo’n alt-tekst is vergelijkbaar met de pagina-omschrijving van een pagina. Geef iedere afbeelding een prettig leesbaar, uniek zinnetje met daarin een belangrijk zoekwoord; zo krijgt de zoekmachine weer wat meer informatie.
Genereer meer aandacht voor je site
Ja, alles bij elkaar genomen is het een behoorlijke klus. Maar als alle teksten op je site geoptimaliseerd zijn, de metagegevens kloppen en de afbeeldingen een goede alt-tekst hebben, zul je meer dan tevreden zijn over het resultaat.
Alle reden om daarna vol trots de site links en rechts te promoten – wat ook weer gunstig is voor je reputatie! Hoe kun je meer aandacht genereren? Een paar voorbeelden.
Zorg dat je site gelinkt wordt
Een zoekmachine kijkt naar relevante links. Kwaliteit gaat boven kwantiteit; een paar links van branchegenoten, landelijke kranten en serieuze informatieve sites zijn veel meer waard voor jouw reputatie dan tientallen links uit alle hoeken van het wereldwijde web.
Maar hoe kom je aan kwalitatieve links? Door zelf met kwaliteit te komen. Lever unieke, relevante informatie waar branchegenoten en klanten werkelijk wat aan hebben. Bied je een uniek product aan of heb je over jullie dienstverlening een heldere visie? Als je zorgt voor geweldige content zullen mensen al snel geneigd zijn te linken naar je site!
Wees aanwezig op social media
Veel mensen brengen op social media méér tijd door dan voor de televisie. De zoekmachines zien dat ook. Bij het bepalen van de reputatie van je site wordt meegenomen hoe goed je aanwezig bent in het socialmedia-verkeer. Zorg dus dat je dáár bent waar je doelgroep is!
Krijgt je onderneming veel duimpjes op Facebook? Reageer je veel op Twitter? En worden je foto’s veel bekeken op Instagram? Zodra de zoekmachines je op het socialmedia-vlak als autoriteit zien, zal de reputatie van je site groeien.
Reageer altijd op reacties
Om potentiële klanten over de streep te trekken voor een product of dienst, zijn recensies en reacties van klanten op je site nuttig. Een klant die enthousiast reageert is geloofwaardig. Bovendien hoef je zélf niet meer op te scheppen. Een oprechte reactie is dus betrouwbaar.
Zelfs als een reactie of recensie negatief zou zijn is er veel voor te zeggen om hem online te laten staan. Jij weet hierdoor wat je kunt doen om je onderneming te verbeteren, en mensen zien dat de reacties eerlijk zijn. Zorg er wel voor dat je altijd op klantreacties reageert; potentiële klanten weten meteen dat je elke klacht serieus behandelt.
Kan ik je nog ergens mee helpen?
SEO is geweldig, maar het moet gezegd: het is wél een vak dat je misschien niet 1-2-3 onder de knie zult hebben, sterker, jij hebt ongetwijfeld genoeg te doen waar jij heel goed in bent. Bovendien is je site nooit af en zullen zoekmachines regelmatig hun algoritmes veranderen, lees: nieuwe eisen stellen aan je site. Wordt het je op een gegeven ogenblik even te gortig, of is het te tijdrovend? Je kunt altijd een beroep doen op mij; ik help je graag met raad en daad.